Reklámanyagot? Köszönjük, nem kérünk!

Hogy lehet megszabadulni az internetet elárasztó reklámoktól?

Lehet őket blokkolni, korlátozni és be lehet állítani úgy, hogy csak a számunkra érdekes hirdetések jelenjenek meg. (Megoldásokra bővebben kitérünk még.) A kérdés tehát inkább az, hogy “hol kezdődik a reklám és hol van vége a privát szférának?”
Előfordult már, hogy beszélgettünk valakivel valamiről, majd mikor megnyitottuk a böngészőnket, máris szembe jött egy olyan reklám, ami kapcsolódott hozzá?

Használt autók, kitűnő állapotban!

Miért van ez?

Lehallgatják a mobiljainkat? Kamerák figyelik a szájmozgásunk? Hol van a privát szféra?

Eléggé összeesküvés elmélet szaga van a dolognak.

Nyugodjunk meg, a helyzet korántsem ennyire veszélyes.

Valóban aggasztó lenne, ha a cégek folyamatosan meg tudnák figyelni az online tevékenységünket és lecsapnának ránk, amint valami olyat teszünk, vagy mondunk, ami az ő érdeküket szolgálja. Bár ez nem feltétlenül áll távol a valóságtól.

Honnan tudják, hogy mi érdekel?

Azért találnak meg minket a reklámok, mert a közösségi oldalak és a keresők, mint a Facebook, Google, Instagram, Youtube, stb. (hosszú a lista) figyelik a tevékenységünket.

Ez az üzleti modelljük.

Ők szórakoztatnak minket, lehetőséget adnak tanulásra, szórakozásra és fejlődésre, cserébe pedig láthatják, amit mi is látunk. Természetesen egy bizonyos szintig. Például törvény kötelezi őket arra, hogy KIZÁRÓLAG az oldalaikon végrehajtott tevékenységet figyelhessék.

Ki adott rá engedélyt?

Amikor regisztrálunk, önként megadjuk a fontosabb adatainkat: név, kor, nem, érdeklődés, születési hely, idő, kapcsolattartási adatok, stb. Ezután tegyük fel, hogy egy autós oldalon a szokásosnál hosszabb időt töltöttünk, vagy kedveltünk egy utazással kapcsolatos képet, vagy posztot. A hirdetéskezelők (mint a hirdesdmagad.hu) ezt egységnyi emberre lebontva nem követhetik (tiltott és akadályozott), viszont belekerültünk az “X” korosztály “Y” érdeklődésébe tartozó Z” kategóriába, így azonnal célozhatóak lettünk az úgynevezett “remarketing”-hez. Ez röviden és tömören annyit jelent, hogy még pár hónapig látni fogjuk ugyan annak a cégnek a reklámjait.

Mi adunk erre engedélyt.

Ezek mind olyan információk, melyeknek figyelésére engedélyt adtunk a közösségi média oldalakon. Ezeket a követési adatokat szemfüles hirdetéskezelők kiértékelik, és a gondozásukban álló vállalkozások ajánlatait az érdeklődők felé irányítják. Ha ügyes kezelőkről van szó, akkor ezek a reklámok és hirdetések, csak akkor és KIZÁRÓLAG akkor jelennek meg az embereknek, amikor ők azt valóban igényt tartanak.

Hol a határ? (Blokkolási megoldások)

Ha például valaki egyszer meglátogatott egy autóalkatrésszel foglalkozó oldalt, akkor nem biztos, hogy a következő napokban még tízszer látni akar ilyen tartalmú reklámokat.

Ezeket a követési algoritmusokat leállíthatjuk vagy finomhangolhatjuk, ha úgy érezzük, hogy túlságosan tolakodóak, vagy vulgárisak:

Facebook adatvédelem
Facebook követési beállítások
Google Chrome cookie beállítások
AdBlock hirdetésblokkoló

Mi az árnyoldala annak, ha kikapcsolom?

Lemaradunk bizonyos kedvezményekről, ajánlatokról, cikkekről, eseményekről, hírekről, tartalmakról melyek egyébként érdekelnének. Egy rossz reklám miatt, letiltunk minden mást. Ez az “egy hülye miatt szenved mindenki” kategória.

Mi a jó oldala?

A kellemetlenné vált, “kit érdekel” típusú, zavaró és folyton felugráló reklámok, végeláthatatlan armadája megszűnik.

Hol tartunk most?

Tény és való, hogy az utóbbi pár évben elszaladt a ló a hirdetéskezelőkkel. Elárasztották az internetet szponzorált tartalmakkal, álhírekkel és azt az elvet tartották szem előtt, hogy:

“Ha elég sokszor mondom el, hogy fapapucs, akkor százból egyszer lesz olyan, aki klumpát akar majd.”

Változások?

Szerencsére az online hirdetésekkel szemben támasztott minőségi és tartalmi elvárások egyre tisztességesebbek és egyre jobban ellenőrzöttek. Ez azt jelenti, hogy a felhasználó könnyebben megtalálhatja az érdeklődéséhez közeli tartalmakat és NEM fordítva.

Egy vállalkozásnak és a vállalkozás arculatával, márkájával, hirdetéseivel foglalkozó személynek is ezt kell a jövőben szem előtt tartania.

Egyetértessz? Vagy nem? Írd meg a kommentekben a véleményed.

Ha úgy gondolod, hogy másoknak is hasznos lehet ez a tartalom, akkor oszd meg velük!

Ami még érdekes lehet:

Marketing Workshop – #1 – 2018 | Budapest

Minner.hu-val közösen szerveztünk egy szakmai workshopot, ahol szabadúszók mutathatták be szakterületüket. Három napon keresztül, 9 …

Ilyen egy tisztességes, értelmes, modern vállalkozó

Találkoztam egy zseniális figurával. Olyan vállalkozóról fogtok olvasni, aki egymaga a marketing részleg, az értékesítés, …