Mennyibe kerül a kis- és középvállalkozások marketingje?

Minden vállalkozó tisztában van vele, hogy marketingre szüksége van. Ha nem tudnak a vállalkozásáról az emberek, akkor nem is fogják felkeresni.

Mindenki törekszik a legolcsóbb és legjobban megtérülő lehetőséget használni.

Van aki meglévő partnerlistával emailezik, van aki nyitott egy éttermet és táblákat helyezett ki a környékre, van aki szórólapokkal és poszterekkel rakja tele a város közterületeit, mert eseményt szervezett, vagy autómosója van, vagy még sorolhatnám.

A közösségi média térhódításának köszönhetően, létrejött a vállalkozások népszerűsítésének egy teljesen új módja. Egy univerzális marketing felület, ahol egy-az-egyben bizonyíthatjuk vállalkozásunk szükségességét a piacon.

Sajnos ezzel együtt megjelentek a magukat “marketing szakembereknek” tartó kóklerek, akik alá ássák ennek a lehetőségnek a hitelességét, de erről bővebben egy másik cikkben írok:

“Reklámanyagot? Köszönjük, nem kérünk.”

A közösségi média marketing átka és áldása a közvetett kapcsolat, az érdeklődők és a vállalkozás között. Mivel az emberek fizikailag nem érintkeznek a vállalkozással, csak annak közösségi média felületével, ezért ilyenkor életbe lép az, amit én csak úgy nevezek, hogy a “rágó a szemnek” hatás. Egy átlagember 3 másodperc alatt el tudja dönteni, hogy őt érdekli-e egy oldal vagy sem. Ezt az első benyomás határozza meg. Lehet bármilyen minőségi a szolgáltatásunk, vagy termékünk, ha azt nem úgy prezentáljuk, hogy az rágó legyen a szemnek.

Így szerintem a vállalkozóknak el kell sajátítaniuk egy új, toleránsabb, nyitottabb, emberközpontúbb látásmódot, ami növeli a szimpátiát és segíti a kölcsönös bizalom kialakítását.

Arra majd máskor fogok kitérni, hogy ez milyen technikai és informatikai feltételekkel jár, de annyit előre leszögezhetek, hogy nem elég létrehozni egy Facebook oldalt, amibe meghívjuk az összes ismerősünket.

Az internet világában és az információs nyomás alatt, a vállalkozónak ma szerintem két lehetősége van:

Vagy megtanulja, hogy kell csinálni, vagy megfizeti.

A hirdesdmagad.hu honlapján egyelőre nem oktatok, tehát itt nem tudok és nem akarok megtanítani senkit arra, hogy hogyan hirdessen önerőből. Egyrészt mert feltételez egy bizonyos alapvető technikai és informatikai hátteret, emberközpontúságot, üzleti látásmódot, másrészt mert annyira gyorsan változik minden, hogy én is alig tudok lépést tartani, pedig minden nap ezekkel az eszközökkel dolgozok.

Ha valakinek van ambíciója arra, hogy saját marketingjét vigye vállalkozóként, az nézzen rá az alábbi oldalakra:

Angol nyelvú online oktatóplatformok:
www.udemy.com
www.patreon.com
www.lynda.com

Magyar nyelvű online oktatóplatformok:
www.minnerakademia.hu

Pár szó az alapvető finanszírozási hozzáállásról:

Több jó mondatot hallottam már Mándó Milántól, a Minner.hu tulajdonosától, de volt egy, ami szöget ütött a fejemben:

“A vállalkozás teljes büdzséjének legalább a felét el kell költeni marketingre. Függetlenül attól, hogy jól megy-e vagy sem.”

Ez így elég merészen hangzik, de ha jobban kifejtem akkor világos lesz, hogy miért.

Ha eddig nem volt online megjelenésünk, tehát az erre fordított költségvetésünk NULLA, akkor az ebből származó bevételünk (milyen meglepő?!) úgyszintén NULLA.

A közösségi média marketing minimális költségvetése havi 25.000 és 90.000 Forint között reális, egy kis vagy középvállalkozásnak (abban az esetben, ha van már Facebook oldal és fel van töltve minimális szintű tartalommal: borítókép, logó, szolgáltatások, termékek, nyitvatartás, névjegy, leírás).

Mit kell csinálnia egy közösségi média marketingesnek 25.000 Forintért?

  • Gondoskodni az alapvető figyelemfenntartásról és kapcsolattartásról.
  • Kozmetikázni a tartalmat úgy, hogy az oldalra érkező felhasználó azonnal megtalálja azt a terméket vagy információt, amire szüksége van.
  • Frissítse a hírfolyamot a szolgáltatásokról szóló releváns tartalmakkal, képekkel, bejegyzésekkel.
  • Vezessen le egyszerű nyereményjátékokat, akciókat, szavazásokat.
  • Minimális követelmény: Napi 2-4 oldal és bejegyzés kedvelés.
  • Ügyfélszerzési követelmény: Mérsékelt, 100 – 1000 felhasználó elérés – de több mint NULLA.
  • Elvárható eredmény: Lassú, de biztos bevétel emelkedés.

Mit kell csinálnia egy közösségi média marketingesnek 90.000 Forintért?

  • Mindent, amit eddig 25.000 Forintért.
  • Bonyolultabb értékesítési tölcséreket létrehozni, melyek azonnali vásárlást eredményezhetnek, telefonhívást, ajánlatkérést, foglalást vagy feliratkozást.
  • Kiterjeszteni a közönség elérését Instagramra, esetleg Pinterestre, Twitterre, vagy egyéb közösségi média felületekre.
  • Ebbe a költségvetésbe még beleférnek alkalmankénti “extra” szolgáltatások is, mint: cikk írás, videókészítés, grafikai tervezés, termékfotózás, konzultáció vagy kutatás (függően a piaci szegmenstől, a vállalkozás forgalmától és a körülötte történő eseményektől).
  • Minimális követelmény: Napi 5-10 oldal és bejegyzéskedvelés.
  • Ügyfélszerzési követelmény: Aktív, 10.000 – 25.000 felhasználó elérés.
  • Elvárható eredmény: 10% – 30% közötti forgalomnövekedés.

25.000 és 90.000 Forint között pedig szotyizzuk ki, hogy milyen elvárásokat támasztunk oldalunk kezelőjével szemben.

Hogy válasszuk ki közösségi média marketingesünket?

Ajánlás: Ha megbízunk egy egyéni vállalkozót vagy egy céget, akkor azt csak ajánlások alapján tegyük. Kérhetünk segítséget olyan Facebook csoportokban mint:

KKV MARKETING CSOPORT

KKV MARKETING ÉS ÜZLETI ESEMÉNYEK CSOPORT

KKV KAPCSOLATÉPÍTŐ CSOPORT

Amitől óvakodjunk választás során:
(Ez az én szubjektív tapasztalatom)

Ne ítéljünk a külső alapján:
“Drága laptop? Szemüveg? Szép kocsi? Akkor biztos tud valamit…” – Ne dőljünk be a látszatnak.

Ezek a státusszimbólumok, amelyek egymáshoz való hozzáállásunkat határozzák meg, vakvágányra vezethetnek minket.

Valahol szerintem szükség van ehhez a feladatkörhöz egyfajta introvertált (befelé forduló) személyiséghez. Az ilyen típusú emberek nem mindig felelnek meg a közösségi konvencióknak, viszont ez nem feltétlenül határozza meg hozzáértésüket a közösségi média platformokhoz.

Ne bízzuk meg azt az ismerősünket, aki egyébként is állandóan Facebookon lóg: Ez talán az egyik legáltalánosabb hiba.

Keressük a válaszokat a következő kérdésekre:

  • Hogy néznek ki a referenciákként szereplő oldalak? (Kérjünk referenciákat.)
  • Milyen piaci szegmensben dolgoztak eddig? (Ha eddig egy fogászatnak csinálták a marketingjét, akkor ne várjunk el, hogy asványkarkötőinkkel foglalkozó webshopunk az első hét után szárnyra kap. Mindenhez idő kell és kutatás.)
  • Milyen számokat hoztak eddig és mennyi idő alatt? (Ami nem mérhető, az nem is létezik.)
  • Dolgoztak már konkurenciának? (Nem túl etikus. Olyan mintha egy kapura játszanánk és arra kérnénk a kapust, hogy mindkét csapatnak egyformán védjen.)
  • Milyen tapasztalataik vannak? (Nem baj, ha csak egy ügyfelük volt eddig, akkor legalább olcsón dolgoznak.)

Jó lenne, ha úgy működne az közösségi média marketing, hogy leadjuk “valakinek” a feladatot, majd hátradőlve várjuk, hogy jöjjenek az ügyfelek.

Természetes, hogy egy vállalkozónak ahhoz kell értenie, amire vállalkozik (nagy bölcsesség). Viszont szem előtt kell tartanunk, hogy korunk információs nyomása alatt, tájékozódni kell a modern marketing lehetőségekről, hogy ne maradjunk le.

Én az alábbi oldalakat ajánlom, ha valaki releváns tartalmat keres ebben a témában.

www.klikkmarketing.hu
www.marketingszoveg.com
www.marketingcommando.hu

Egyetértessz? Vagy nem? Írd meg nekünk a véleményed!

Ha úgy gondolod, hogy másoknak is hasznos lehet ez a tartalom, akkor oszd meg velük!

Ami még érdekes lehet:

Marketing Workshop – #1 – 2018 | Budapest

Minner.hu-val közösen szerveztünk egy szakmai workshopot, ahol szabadúszók mutathatták be szakterületüket. Három napon keresztül, 9 …

Ilyen egy tisztességes, értelmes, modern vállalkozó

Találkoztam egy zseniális figurával. Olyan vállalkozóról fogtok olvasni, aki egymaga a marketing részleg, az értékesítés, …